Les wargames ou jeux assimilés comme tels au format classique, sur tables donc, schématiquement, sont souvent difficile d’accès. Ne serait-ce que pour se les procurer puis installer le matériel nécessaire à l’abri quelque part. Sans parler du prix, de trouver un bon adversaire correspondant à son niveau de jeu mais aussi aux emplois du temps et moments libres de chacun pour pouvoir y jouer tranquillement…
Quelqu’un chez Compass Games et / ou Tabletopia a vraisemblablement eu la bonne idée il y a peu de proposer une démo d’un récent titre proposant de plus de simuler un thème original, la guerre anglo-américaine de 1812, durant laquelle l’empire britannique s’opposa aux jeunes États-Unis. Certes, ce n’est ici qu’une démo, on ne peut jouer une partie entière (voir le communiqué), mais c’est déjà un bon point pour les amateurs des jeux de Compass, et qui sait, cela évoluera peut-être positivement à l’avenir.
Tabletopia est un bac à sable vidéo-ludique virtuel, une plateforme digitale offrant l’accès actuellement a semble-t-il plus de 1500 jeux, la très grande majorité étant toutefois des jeux de plateau. Le projet a été financé avec succès sur Kickstarter en septembre 2015, et est arrivé sur Steam fin 2016, en décembre a priori (voir la bande-annonce plus bas). Le programme est aussi disponible sur l’App Store et sur Google Play. Le logiciel de base est gratuit, proposant d’acquérir des modules / jeux à la carte, et permettant aussi de créer ses propres jeux, le tout se jouant via un navigateur Web.
Une sélection de jeux dédiés au mode Solo est aussi disponible de ce coté chez Tabletopia.
Pour plus d’informations sur l’adaptation sur Tabletopia de Dawn’s Early Light – The War of 1812, voyez cette page. Notez qu’une utile option Hotseat est disponible, une alternative pratique pour qui souhaite essayer le gameplay de ce titre. Concernant le jeu d’origine, sorti à la fin de l’été dernier, voyez cette page chez l’éditeur.
Communiqué
War… War Never Changes
Announcing Dawn’s Early Light: The War of 1812Less than thirty years after the United States won independence from Great Britain, the two countries were at war again. A conflict that began as a political squabble over sovereignty and maritime law would grow into a tumultuous mess stretching from Quebec to Florida and featuring a cast of historical characters and situations rivaling its predecessor of 1776. Three future US Presidents would fight in the war. A charismatic native leader would forge a coalition of tribes across thousands of miles of territory and come within a breath of establishing an independent Indian state on the American frontier. Warships would sail the Great Lakes waterways from Mackinac to Montreal, and for the first time in a generation the British Navy would be decisively beaten in single-ship combat, foreshadowing the great power that America would one day become. And all against the backdrop of the Napoleonic Wars raging across the European continent. Though it ended in a stalemate, the War of 1812 was a fulcrum of history around which the fate of both nations turned.
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Dawn’s Early Light: The War of 1812 is a two-player card-driven grand strategy game: a quick-playing, high-level abstract recreation of the entire conflict encompassing the territorial, naval, political, and economic competition between the two sides. Players will appreciate the high-production quality of the components which includes a MOUNTED game map and large, 5/8″ size punch-out counters.
Players take the role of the United States or Great Britain over a four-year period spanning the war and its prelude, with game cards for events and operations that offer players the tools to remix the entire scope of the conflict. Events such as “Andrew Jackson,” “Old Ironsides,” “Laura Secord,” “Tippecanoe,” and “Dinner at the White House” recreate the characters and moments that shaped the war, while operations such as recruiting, campaigning, privateering, raiding, and shipbuilding let players take it in their own direction. Each side earns victory points for capturing the enemy’s towns and territory, outcompeting them at sea, and outmaneuvering them in politics and public sentiment.
*** DEMO VERSION ***
This demonstration version includes all materials and the first two decks, but omits the final “1814” deck. This will permit you to play the full game up through Turn 4, or slightly more than half the game’s total duration. While it’s certainly possible to win or lose in four turns, if you want the full game you can purchase it from Compass Games or on Amazon.