RimWorld – Royalty : les chevaliers de la fable-monde ?

Le très original et réussi RimWorld s’enrichit cette semaine d’une première extension qui ajoute une faction majeure, l’Empire. Faction mélangeant fort code de l’honneur et traditions royales venue s’installer sur cette planète quasi perdue aux frontières de l’univers où vos héros se sont donc écrasés. Ce qui tombe bien, dans le chapelet de possibilités offertes par ces impériaux il y a justement celle de s’allier à eux pour en tirer divers avantages, juste au prix de quelques petits inconvénients…

Concrètement vos personnages pourront désormais recevoir des titres, Chevalier ou Comte par exemple, et alors bénéficier du soutien de troupes d’élites, l’Empire étant aussi friand de très haute technologie. Incidemment les personnages anoblis verront leur comportement évoluer, devenant plus hautain et exigeant. Par exemple ils se mettront à faire des discours inspirant ou démoralisant (pour vos autres colons), à jouer du piano ou encore demanderont à porter des vêtements “royaux”.

Les titres donneront aussi accès à des pouvoirs psychiques, permettant par exemple à un de vos personnage d’aveugler les ennemis, ou de contrôler leurs esprits. Toutefois pour obtenir ces titres, il vous faudra accomplir de nouvelles quêtes, cela via un système de missions générées de manière procédurale qui, sur le papier du moins, semble assez abouti.

RimWorld étant un jeu très hybride se focalisant beaucoup sur la création et l’évolution d’une histoire originale au fil des actions du joueur pour sa communauté de survivants, ce système de quêtes et de rebondissements dramatiques est probablement l’aspect le plus intéressant de ce DLC.

Autre ajout vraisemblablement amusant aussi, la possibilité d’avoir dans le jeu des nouveaux groupes de bâtiments pour les Mécanoïdes, ce qui offre de nouveaux défis tactiques.

Enfin sachez que le jeu de base profite aussi d’une importante mise à jour 1.1, dont vous trouverez le long changelog dans cette précédente annonce. Patch qui en résumé ajoute de nombreuses fonctionnalités (plus ou moins importantes selon les cas), ajuste pas mal de mécanismes, et corrige un tas de petits bugs.

Pour plus d’informations sur RimWorld – Royalty, voyez cette page sur Steam. Concernant RimWorld, voyez le site officiel ou cette fiche sur Steam. Ainsi que notre article RimWorld : Robinson Crusoé et l’aventure extraterrestre.

 

Communiqué

RimWorld free update 1.1 and Royalty expansion released

Free update to version 1.1

RimWorld’s free 1.1 update is now live for all players! This update has been on the unstable branch for a week to smooth the transition for mods, and now it’s the standard branch for everyone.

To see the full change log for this update, look at the original 1.1 announcement here.

RimWorld – Royalty released

RimWorld’s new expansion RimWorld – Royalty is available!

See the trailer and full description on the RimWorld – Royalty Steam page here.

The expansion includes a new system for nobles and titles, psychic powers, mechanoid combat structures, quests and rituals, luxurious palaces, Imperial technology, and new music from Alistair Lindsay.

Through all of RimWorld development from 2013 to its release in 2018, our team size hovered between two and three developers. Since the game’s release, we’ve been scaling up. Now we’re at seven developers, which has allowed us to work on multiple projects in parallel. This is how we’ve been able to commit resources both to improving RimWorld’s core and adding new free content, as well as developing a rich expansion that opens up new kinds of gameplay.

Technical details

If you’re playing without mods: You’ll be able to update and continue playing on the new version without interruption.

If you’re using mods that haven’t added support for 1.1: You can continue playing version 1.0 as long as you like by using the version-1.0 beta branch. To access it, right-click RimWorld in your Steam library list, click Properties, then select the ‘betas’ tab. Select ‘version-1.0’ from the drop-down list. You’ll want to change this back to ‘default’ eventually.

For modders: We did a lot of work before 1.0 and in this version to make updating as painless as possible. There’s a guide to updating mods to 1.1 included in the game files, called ModUpdating.txt. The excellent modder Brrainz has also written a separate online guide here – thanks to him! You can also get live help with modding on the RimWorld Discord server.

The game now includes a system for handling multi-version mods, so there is no need to make multiple Workshop items or break old mod uploads by updating them in-place.

We will be carefully watching for critical bugs and fixing them! If you find anything, please post about it on the Ludeon bugs forum.

Thanks

Big thanks to the developers who worked on 1.1 and this expansion: Piotr Walczak, Kenneth Ellersdorfer, Igor Lebedev, and Matt Ritchie. Thanks to Oskar Potocki both for his new art made just for us, and for providing his animal art. And I have to thank the volunteer modders, testers, and translators who helped out: Haplo, Brrainz, Pheanox, Dubski, Jaxxa, alphaBeta, Diana Winters, XeoNovaDan, someonesneaky, Mehni, RawCode, and many others. Thank you.